فمنیسم یا جنگ علیه خانواده ؟

فمنیسم توطئه غرب علیه زنان



چند روزیه شبکه دو سیما برنامه ای تحت عنوان " فمنیسم یا جنگ علیه خانواده " رو روی آنتن فرستاده که این برنامه در دفتر امور زنان سازمان صدا و سیما تهیه شده و بعد از بخش خبری پربیننده ی 30 :20 پخش میشه . در این برنامه سعی شده پشت پرده جنبش های زنان در ایران واکاوی بشه . محور برنامه کتابچه " اقدام محلی تغییر جهانی " هست که در سال 1379 همزمان با فعالیت گسترده NGO ها در ایران چاپ و بطور رایگان منتشر شد . در این برنامه 15 دقیقه ای روشهای گوناگون القای مفاهیم فمنیستی معرفی میشه که از آن جمله میتوان به همایشهای مختلف در داخل و خارج از کشور ، پخش انیمیشن های هالیوودی ، ساخت فیلمهای سینمایی با محوریت زنان و ... اشاره کرد . نکته جالب اینکه قسمتهایی از فیلمهای سینمایی ساخته شده مانند سه زن ، واکنش پنجم ، هم خانه و ... هم در خلال برنامه پخش میشه .


برکسی پوشیده نیست که انسان موجودیست کمال طلب و تنوع پسند و این صفات انسانی شامل زنان نیز میشه و از هرفرصتی برای اثبات شایستگیهای خود استفاده میکنن و قطعا اواخر دهه 70 یکی از همین فرصتها بود که گستره حضور زنان به یکباره بازتر شد و توسعه فرهنگی شروع به یکه تازی کرد .

هنرمندان نیز به واسطه نگاه ظریف و نقادانه خود نیز تلنگری به موضوع زنان و خط قرمزهای اون زدند و از اون جمله میتوان به تهمینه میلانی ، پوران درخشنده و این اواخر نیکی کریمی در کسوت کارگردان اشاره کرد که آخرین مورد اون مصاحبه زنده پوران درخشنده با برنامه صبح عالی به خیر بود که درمورد جشنواره فیلم کوثر صحبت میکرد و انتقاد از نحوه نمایش زنان دز فیلمهای ایرانی داشت و سال گذشته نیز تهمینه میلانی در همین برنامه صبحگاهی از تاسیس پارک ویژه زنان انتقاد جدی کرد .لازم به ذکر است تهمینه میلانی همواره به موضوع زنان در فیلمهایش اشاره داشته است .



البته نباید فراموش کرد فمنیسم در ایران به دو دسته ی غربگرا ( غیردینی ) و به اصطلاح مذهبی تقسیم میشه که گروه دوم نیز به دو شاخه ی رادیکال ( تندرو ) و محافظه کار تقسیم میشه . فمنیسم اسلامی، اصطلاحی است که در سالیان اخیر به ادبیات دفاع از حقوق زنان راه یافته و در برخی از کشورهای اسلامی همچون ایران جایی برای خود بازکرده است.


گروه اول فعالیتهای خود را بر پایه تفکرات فمنیسم غربی بنا کرده و اهداف خود را در قالب ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و سیاسی غرب دنبال می کند و به دنبال حذف نهاد دین در جامعه است و راه حل نهایی برای زنان را پیروی از روشهای غربی می داند.

گروه دوم خواهان تجدید نظر در قوانین و ساختار جامعه هستند و معتقدند که جامعه ایران سالها تحت سلطه نظام مردسالاری بوده و اصلاح قوانین و نقطه نظرات فرهنگی جامعه لازمه دگرگونی است. طرفداران این نظر درون مایه مذهبی دارند ولی بعضی از قوانین و ارزشهای موجود در جامعه را مطابق با دستورات اسلامی نمی دانند و درخواست اصلاح دارند. اینان خواستار برابری انسانها و عدالت اجتماعی بین زن و مرد هستند و تغییر در قوانین مربوط به حقوق، ارث بری، دیه، حق شهادت در محاکم، حضانت طفل، حق طلاق و.... را دنبال می کنند. همچنین خواستار استفاده از امتیازات اجتماعی مانند: حضور در پستهای سازمانی و مدیریتی، دستمزد برابر با مردان در شرائط یکسان کار و حضور در عرصه های مختلفی که عمدتا در اختیار مردان می باشد، هستند.

اما به نظر شما با توجه فرهنگ غنی اسلامی ، بافت موسوم به سنتی جامعه ، وضعیت فعلی جامعه و آینده ی پیش رو ، شرایط ورودی و خروجی دانشگاهها ، آمار صعودی طلاق ،تغییر ارزشهای اجتماعی و تغییر نگرش بانوان امروز آیا اساسا ضرورت مطرح کردن موضوعاتی از این دست در رسانه ملی احساس میشود یا خیر ؟



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد